Ο περισσότερος κόσμος συνδέει τις διαφημίσεις στο Facebook με την επίτευξη online στόχων. Δηλαδή, θεωρεί ότι οι διαφημίσεις σε αυτό το μέσο (και στο Instagram, φυσικά, που πάει μαζί με το Facebook) έχουν αποτέλεσμα μόνο όταν πρόκειται για κάποιο e-shop που θέλει να αυξήσει τις πωλήσεις ή για κάποια ιστοσελίδα που θέλει να φέρει περισσότερη κίνηση. Παρόλο που το συγκεκριμένο εργαλείο δουλεύει πολύ καλά σε αυτές τις περιπτώσεις, μπορεί να βοηθήσει εξίσου αποτελεσματικά και ένα φυσικό κατάστημα.

Παρακάτω θα βρείτε 4 βήματα τα οποία μπορεί να ακολουθήσει μία τοπική επιχείρηση για να φέρει εμφανή αποτελέσματα αξιοποιώντας τις διαφημίσεις στο Facebook. Όταν λέμε τοπική επιχείρηση, εννοούμε κάποιο εστιατόριο, ένα κομμωτήριο, ένα τοπικό μαγαζί με ρούχα, ενδεχομένως ένα ζαχαροπλαστείο, κτλ. Δηλαδή, μία επιχείρηση που δεν πουλάει κάτι online και απευθύνεται, κατά κύριο λόγο, στον κόσμο που μένει ή κινείται γύρω από το κατάστημά της.

Ας ξεκινήσουμε!

Βήμα 1: Στήστε σωστά τα κατάλληλα εργαλεία

Πριν ξεκινήσουν οι διαφημίσεις στο Facebook θα πρέπει να στηθούν ορισμένα εργαλεία (και μάλιστα να στηθούν σωστά). Σε αυτό το άρθρο θα θεωρήσουμε ως δεδομένο ότι η επιχείρηση έχει ήδη μία επαγγελματική σελίδα στο Facebook (όχι το προσωπικό σας προφίλ). Αν όχι, σταματήστε ότι κάνετε (π.χ. να διαβάζετε αυτό το άρθρο) και καλέστε μας στο 2107243276 ή στο 2310551107! Επίσης, καλό θα είναι να χρησιμοποιήσετε το Business Manager εργαλείο του Facebook προκειμένου να δημιουργήσετε ένα διαφημιστικό λογαριασμό και ένα Facebook Pixel. Η Facebook Page, το Facebook Ad Account και το Facebook Pixel είναι τρία πολύ σημαντικά εργαλεία που θα μας χρειαστούν στην πορεία για τη δημιουργία των διαφημιστικών δράσεων.

Στη συνέχεια, καλό θα ήταν να υπολογίσετε το Customer Lifetime Value (CLV), δηλαδή τα συνολικά χρήματα που αφήνει κάθε πελάτης στην επιχείρησή σας κατά μέσο όρο. Αυτό θα μας βοηθήσει παρακάτω ώστε να επιλέξουμε πιο σωστά το διαφημιστικό budget. Αν δεν ξέρετε πως να υπολογίσετε αυτό το στοιχείο, αν θεωρείτε ότι δεν έχετε όλα τα δεδομένα για να το κάνετε ή αν πιστεύετε ότι είναι πολλή δουλειά και δεν θέλετε να ασχοληθείτε… οκ, αλλά το διαφημιστικό budget θα είναι υπολογισμένο yolo.

Για παράδειγμα, έστω ότι έχετε ένα κομμωτήριο και έχετε υπολογίσει, με βάση τα δεδομένα που συλλέγετε και μελετάτε όλα αυτά τα χρόνια, ότι κάθε πελάτης αφήνει στην επιχείρησή σας 1.000 ευρώ (μακροπρόθεσμα). Αυτό μπορεί να έχει προκύψει ως εξής:

  • Κάθε επίσκεψη στο κομμωτήριο κοστίζει κατά μέσο όρο 30 ευρώ
  • Κάθε πελάτης έρχεται στο κομμωτήριο 1 φορά τον μήνα, άρα κάθε χρόνο αφήνει στην επιχείρηση 30×12 = 360 ευρώ
  • Κάθε πελάτης έρχεται συνήθως για 3 χρόνια (πριν αλλάξει κομμωτήριο). Άρα, αφήνει στην επιχείρηση 360×3 = 1.080 ευρώ

Η παραπάνω μέθοδος είναι αρκετά απλή και δεν λαμβάνει υπόψη της διάφορα πράγματα (όπως ότι μπορεί να μην έρθει κάποιο μήνα, ότι μπορεί κάποιο μήνα να κάνει μικρότερο ή μεγαλύτερο λογαριασμό, ότι μπορεί να συστήσει την επιχείρηση σε 10 φίλους του και άλλα πολλά). Παρόλα αυτά, είναι μία καλή αρχή!

Έχοντας κατά νου ότι κάθε νέος πελάτης που θα προκύψει από τις διαφημιστικές καμπάνιες θα αφήσει στην επιχείρησή σας γύρω στα 1.000 ευρώ (σε βάθος τριετίας), μπορείτε να υπολογίσετε το διαφημιστικό budget που είστε διατεθειμένοι να επενδύσετε για να κερδίσετε αυτό το χιλιάρικο.

Βήμα 2: Δημιουργήστε το κοινό-στόχο

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του digital marketing για τις μικρές επιχειρήσεις είναι οι δυνατότητες που προσφέρει για να στοχεύσουν τον κόσμο που πραγματικά ενδιαφέρεται για αυτό που πουλάνε. Για να προσδιορίσετε το κοινό-στόχο (custom audience) βάλτε στο μυαλό σας τον ιδανικό πελάτη. Τι χαρακτηριστικά έχει; Πόσο χρονών είναι; Που μένει; Έχει παιδιά; Δουλεύει; Είναι φοιτητής; Με τι ασχολείται; Αυτά και άλλα πολλά είναι μερικά χαρακτηριστικά που θα σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε τον ιδανικό πελάτη και κατ’ επέκταση, το ιδανικό target group της διαφήμισης.

Επίσης, έχετε κατά νου ότι διαφορετικά κοινά μπορεί να έρχονται στην επιχείρησή σας για διαφορετικούς λόγους. Για παράδειγμα, αν έχετε ένα εστιατόριο, μπορεί να έρθει ένας φοιτητής ο οποίος θέλει να φάει κάτι γρήγορο, αλλά μπορεί να έρθει και ένας επιχειρηματίας για κάποιο business meeting. Ή μία μαμά με τα παιδιά της επειδή ο χώρος είναι ιδανικός για αυτό το σκοπό. Όσο πιο καλά καταφέρετε να εντοπίσετε και να περιγράψετε τα διαφορετικά κοινά που επισκέπτονται την επιχείρησή σας, τόσο πιο καλά θα μπορέσετε να τα προσεγγίσετε με τα δημιουργικά και τα λεκτικά των διαφημίσεων που θα στήσετε, αλλά και με τον ορισμό του κοινού κατά τη δημιουργία της διαφήμισης.

Αν δεν ξέρετε πώς να ξεκινήσετε, μία καλή αρχή μπορεί να είναι μελετώντας τα άτομα που ακολουθούν ήδη τη Facebook Page σας. Μελετώντας τα insights της σελίδας μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για το φύλλο, την ηλικία, την οικογενειακή κατάσταση, το επίπεδο εκπαίδευσης κ. α., των ακολούθων σας. Μόλις προσδιορίσετε το κοινό σας, θα πρέπει να φτιάξετε ένα custom audience στο Facebook προκειμένου να αρχίσετε να συμπεριλαμβάνετε τους σωστούς (από άποψη στόχευσης) ανθρώπους.

facebook lookalike audienceΣτη δημιουργία του κοινού έχετε δύο επιλογές. Είτε θα επιλέξετε το Custom Audience και θα διαλέξετε εσείς τα στοιχεία (δημογραφικά και άλλα) που θέλετε, είτε θα επιλέξετε Lookalike Audience και θα αφήσετε το Facebook να φτιάξει ένα κοινό με κόσμο που έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με αυτά που έχουν αυτοί που ακολουθούν την σελίδα σας.

Φυσικά, υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να δημιουργήσετε το κοινό σας, όπως να στοχεύσετε μία ομάδα ανθρώπων που σας έχουν αφήσει το email τους ή που έχουν επισκεφθεί την ιστοσελίδα σας τις τελευταίες ημέρες κλπ. Ωστόσο, το Lookalike Audience είναι μία καλή αρχή.

Βήμα 3: Δημιουργήστε μία διαφημιστική καμπάνια engagement

Ο στόχος μίας καμπάνιας engagement είναι να προκαλέσει διάδραση με τη δημοσίευση που θα προωθήσετε. Όταν λέμε διάδραση, εννοούμε likes στο post, σχόλια, shares, clicks στην εικόνα και άλλα. Ο αλγόριθμος του Facebook θα κάνει ότι πρέπει προκειμένου να πετύχει η διαφήμιση στο Facebook και στο Instagram τη μεγαλύτερη δυνατή διάδραση για τα χρήματα που θα επενδύσετε.

Για να το κάνετε αυτό, μην πατήσετε απλά το κουμπί boost post γιατί από εκεί θα χάσετε μερικές πολύ σημαντικές και βοηθητικές λειτουργίες. Αφιερώστε μερικά λεπτά παραπάνω και στήστε τη διαφημιστική καμπάνια μέσα από την Ad Manager πλατφόρμα. Με το τρόπο αυτό, για παράδειγμα, θα μπορέσετε να τεστάρετε τη διαφήμισή σας πάνω στα διαφορετικά κοινά που έχετε δημιουργήσει στο βήμα 2. Έτσι θα έχετε αρκετά δεδομένα προκειμένου να δείτε τι λειτουργεί και τι όχι σε κάθε διαφορετικό κοινό.

Το καλό με τις καμπάνιες engagement είναι ότι μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε και ως social proof. Επειδή αυτές οι καμπάνιες συνήθως παίρνουν πολλά like, ο κόσμος που θα δει τη διαφήμισή σας (π.χ. μία εικόνα με ένα πιάτο από το μενού που σερβίρετε στο εστιατόριό σας) θα του δημιουργηθεί η εντύπωση ότι έχετε ένα μεγάλο και πιστό κοινό γιατί η διαφήμισή σας θα έχει μαζέψει εκατοντάδες like (με βάση το διαφημιστικό budget που θα επενδύσετε πάντα – μην περιμένετε με 5 ευρώ θα πάρετε 1.000 likes).

Καθώς θα στήνετε την καμπάνια, μην ξεχάσετε να χρησιμοποιήσετε και γεωγραφικά κριτήρια στη στόχευσή σας. Το Facebook μπορεί να δημιουργήσει ένα παρόμοιο κοινό με βάση τα χαρακτηριστικά των χρηστών που θα του πείτε, ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι το κοινό αυτό θα βρίσκεται κοντά στην επιχείρησή σας. Αν έχετε ένα κομμωτήριο, για παράδειγμα, θέλετε η διαφήμιση να παίξει σε μία ακτίνα 1 χιλιομέτρου (ίσως) γύρω από το μαγαζί. Άρα, αυτό θα πρέπει να συμπεριληφθεί στη στόχευση, αλλιώς το κομμωτήριό σας θα είναι στην Αθήνα και θα βλέπουν τη διαφήμιση άτομα στα Γιαννιτσά! Θα πάρετε μπόλικα likes στη φωτογραφία, αλλά τελικά κανείς δεν θα έρθει να κουρευτεί.

Μόλις ολοκληρωθεί η καμπάνια αυτή, θα έχει δημιουργηθεί ένα πολύ στοχευμένο κοινό, το οποίο θα σας βοηθήσει στο επόμενο βήμα!

Βήμα 4: Δημιουργήστε διαφημίσεις στο Facebook για conversions

Αφότου ολοκληρωθεί η engagement campaign, το Facebook θα έχει δημιουργήσει ένα κοινό με τα άτομα τα οποία διέδρασαν με τη διαφήμισή σας. Αυτά τα άτομα είναι πιο κοντά στο να μετατραπούν σε πελάτες γιατί ήδη έχουν δει την επιχείρησή σας και έχουν δείξει ένα πρώτο ενδιαφέρον για αυτήν. Συνεπώς, το επόμενο βήμα είναι να τους κάνουμε convert σε πελάτες!

Σε αυτό το βήμα μπορείτε να γίνετε δημιουργικοί με την καμπάνια που θα επιλέξετε να στήσετε. Ωστόσο, μία πολύ καλή ιδέα είναι να προχωρήσετε με μία conversion campaign. Η καμπάνια conversion ή καμπάνια μετατροπής (όπως θα την βρείτε αν έχετε το Facebook στα Ελληνικά) είναι χρήσιμη όταν θέλετε να πετύχετε κάποιον συγκεκριμένο στόχο έξω από το Facebook. Για παράδειγμα, μπορείτε να δημιουργήσετε μία διαφήμιση η οποία θα έχει σαν στόχο να στείλει κόσμο στην ιστοσελίδα της επιχείρησης και να κλείσουν ένα ραντεβού για κούρεμα. Ή να πάνε στην ιστοσελίδα του εστιατορίου και να μεταβούν στη σελίδα της επικοινωνίας, ώστε να τηλεφωνήσουν στο κατάστημα για μία κράτηση. Το conversion μπορεί να είναι ότι εσείς ορίσετε. Δηλαδή, όποια ενέργεια στην ιστοσελίδα σας έχει νόημα για την επιχείρησή σας (επίσκεψη σε κάποια συγκεκριμένη σελίδα, αποστολή της φόρμας επικοινωνίας, εγγραφή στο newsletter, προβολή κάποιας προσφοράς, κτλ.).

Για να μπορούν να καταγράφονται τα conversions από τη διαφήμιση θα πρέπει να έχετε εγκαταστήσει στη σελίδα σας το Facebook Pixel. Το Facebook Pixel είναι ένα κομμάτι κώδικα το οποίο καταγράφει κάποιες από τις ενέργειες που γίνονται στην ιστοσελίδα σας. Έτσι, το Facebook ξέρει αν έχει επιτευχθεί κάποιο conversion ή όχι και αντίστοιχα βελτιστοποιεί τη διαφημιστική καμπάνια και δείχνει τα αντίστοιχα στατιστικά στοιχεία.

Και τώρα;

Αν ακολουθήσατε τα παραπάνω βήματα πλέον θα έχετε αποκτήσει μία καλή άποψη του πως λειτουργούν οι διαφημίσεις στο Facebook και πως μπορούν να βοηθήσουν την επιχείρησή σας. Φυσικά, αυτό είναι ένα μικρό κομματάκι των δυνατοτήτων που προσφέρει. Συνεπώς… το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσετε περισσότερα προσαρμοσμένα κοινά, να στήσετε πιο στοχευμένες καμπάνιες και να πετύχετε ακόμα περισσότερους στόχους.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε βοηθήσει περισσότερες από 120 εταιρίες να πετύχουν τους στόχους τους στήνοντας online διαφημιστικές καμπάνιες. Αν θέλετε τη βοήθειά μας, επικοινωνήστε μαζί μας για να δούμε μαζί πως μπορείτε να αξιοποιήσετε τις διαφημίσεις στο Facebook και τα υπόλοιπα online εργαλεία που υπάρχουν.

Άγγελος Συναδάκης

Άγγελος Συναδάκης

Τα τελευταία χρόνια έχω συνεργαστεί με 90+ επιχειρήσεις βοηθώντας τες να πετύχουν τα αποτελέσματα που θέλουν, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούν τα digital κανάλια επικοινωνίας.

 

Μείνετε ενημερωμένοι

Οι τελευταίες αλλαγές στα Social Media, Case studies, Αναλύσεις, στατιστικά στοιχεία, Tips 'n' Tricks και άλλα πολλά!

You have Successfully Subscribed!